باراک اوباما که بود؟

چهل و چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا که اکنون 60 سال دارد، اولین رئیس جمهور از جامعه‌ی سیاهپوستان است. در کشوری که هنوز که هنوزه در بسیاری از جوانب درگیر تبعیض‌های نژادی است؛ باراک اوباما در روز چهارم نوامبر سال  ۲۰۰۸ توانست به منصب بالاترین قدرت یعنی رئیس جمهوری برسد.

زندگی شخصی

باراک حسین اوبامای دوم در هونولولو، مرکز ایالت هاوایی در۴ اوت ۱۹۶۱ چشم به جهان گشود. پدرش سیاهپوست و مهاجر اهل کنیا و مادر وی سفید پوست اهل ویچیتا (ایالت کانزاس) بود. با آن که پدر و پدرخوانده‌اش مسلمان بودند اما او هم‌چون یک مسیحی بزرگ شد و به جای ثبت نام در مدرسه «مکتب مذهبی مسلمانان» به مدارس کاتولیک یا سکولار رفت.

باراک اوباما

«آن دانهام»، مادر اوباما در دانشگاه هاوایی در مانوا با پدرش آشنا شده بود. باراک تنها دو سال بیشتر نداشت که پدر و مادرش از همدیگر جدا شدند و مادرش مجدد با مردی اهل اندوزی ازدواج کرد. طبق گفته‌ی خودش مادرش را تاثیرگذارترین فرد در شکل‌گیری شخصیتش عنوان کرده و افزود: «ارزش‌هایی که او به من آموخت هم‌چنان معیارهای من برای چگونگی عملکرد در دنیای سیاست هستند».

تحصیلات اوباما

تحصیلات

باراک اوباما پس از چند سال کار در شیکاگو در سال 1988 موفق شد با کمک هزینه تحصیلی از دانشگاه هاروارد لیسانس حقوق، گرایش بین‌الملل را دریافت کند. او در همان دوره‌ی دانشجویی چنان فعال و پیشتاز بود که ریاست ژورنال مشهور نشریه قانون هاروارد را بر عهده گرفت. او مدرک دکتری حقوق را با درجه «افتخار» اخذ کرد. او در ابتدا کار خود را با وکالت در زمینه حقوق مدنی شروع کرد و پس از آن از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۴ در دانشگاه شیکاگو، حقوق اساسی تدریس می‌کرد.

تدریس اوباما

زندگی حرفه‌ای

در ژوئیه ۲۰۰۴ نیز اوباما با سخنرانی که در کنوانسیون ملی ایراد کرد توانست حمایت رهبران حزب دموکرات را کسب کند و سرانجام با کسب 70 درصد آرا در ۴ ژانویه ۲۰۰۵ وارد مجلس سنا شد. او کهنه سرباز قدیمی «پیت روز» را رئیس ستاد خویش کرد و تنها رقیب اصلی‌اش یعنی «هیلاری کلینتون» را در کنگره ملی حزب کنار زد و کاندیدای جدید این حزب معرفی گشت.

اوباما از معدود افراد آفریقایی آمریکایی است که موفق شد به سنا راه یابد و با کسب رای بالا به عنوان سناتور انتخاب گردد. طبق نظر سنجی مجله‌ی نشنال ژورنال او عنوان لیبرال‌ترین سناتور در سال ۲۰۰۷ را به خود اختصاص داده است.

ریاست جمهوری اوباما

ریاست جمهوری

اوباما سال 2007 با سخنرانی در ایالات ایلینوی نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ اعلام کرد و به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه پوست وارد کاخ سفید شد. زمانی که اوباما دولت را از جورج دبلیو بوش جمهوری خواه تحویل گرفت، کشور درگیر دو جنگ افغانستان و عراق و بحران شدید اقتصادی بود. در نوامبر 2012 با شکست رقیب خود، میت رامنی، برای دوره دوم ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شد.

باراک اوباما

رویداد و دستاوردهای مهم دوران 8 سال ریاست جمهوری اوباما

  •  بیمه درمانی همگانی
  • ایجاد روابط دیپلماتیک با کوبا پس از دهه‌ها کشمکش
  • توافق هسته‌ای با ایران طی مذاکرات برجام
  • توافق با تغییرات اقلیمی پاریس
  •  رونق صنعت خودروسازی
  •  کاهش نرخ بیکاری از ۱۱ درصد به ۵ درصد

او هم چنین در حوزه‌ی نویسندگی فعال است و کتاب‌هایی چون «رویاهایی از پدرم»، «شجاعت امید»  از آثار اوست.

مطالب مشابه