اولاف شولتز

پس از 16 سال آنگلا مرکل، زنی که اولین صدراعظم در تاریخ آلمان شد اکنون مقام خود را به «اولاف شولتز» تحویل داد؛ صدر اعظم جدید با 63 سال سن از حزب سوسیال دموکرات موفق شد با کسب 395 رای از 707 نماینده از حزب رقیب پیشی گیرد و در مقام نهمین صدراعظم آلمان بعد از جنگ جهانی دوم کار خویش را به زودی آغاز کند.

اولاف شولتز

او چطور توانست به تصدی این مقام برسد؟!

«اولاف شولتز»، سیاستمداری است که با خدمت در مقام معاون صدر اعظم  آنگلا مرکل در چهار سال گذشته شخصیت شناخته‌ شده‌ای در محافل آلمان دارد. از جمله مناصب او می‌توان به وزیر کار و وزیر دارایی در دولت‌های ائتلافی، عضو پارلمان، شهردار شهر بندری هامبورگ و ... اشاره داشت.

او با برعهده داشتن ریاست حزب چپ‌ گرای میانه سوسیال دموکرات آلمان و رویه سیاستی هم چون آنگلا مرکل توانست بر دیگر رقبا پیروز شود.

اولاف شولتز

 یکی از قدیمی‌ترین حزب‌های کشور آلمان، حزب سوسیال دموکرات‌ است که در چند سال اخیر، محبوبیت چندانی در میان مردم نداشت، درایت‌های اولاف شولتز در رقابت تنگاتنگ و پذیرش برتری حزب محافظه کار دموکرات مسیحی دولت پیشین، موجب شد تا به جای برکناری کامل و برای ماندن در راس، همیشه در کنار حزب پیشین در صحنه قدرت ماندگار باشد.

«مارسل فراتزشر» معتقد است دولت تحت ریاست شولتز می‌تواند روابط هماهنگ‌تر و منسجم‌تری را با آمریکا برقرار کند و با همتایان اروپایی پیمان و اتحاد قوی داشته باشد.

آنچه که آلمان را در 2021 تهدید می‌کند همه‌گیری کووید ۱۹ از نوع جهش ا_ میکرون است با توجه به آن که ۱۸ میلیون از جمعیت آلمان حاضر به واکسینه شدن نشدند، گفته‌ها حاکی از آن است که نحوه‌ی مدیریت و مقابله با این بحران اولین آزمون وی خواهد بود.

اولاف شولتز

دولت شولتز برنامه‌های بسیاری در رابطه با مدرن کردن آلمان و اصلاحات تغییرات اقلیمی در دست کار دارد؛ هم‌چنین مسکن سازی انبوه، افزایش حداقل دستمزدها و صنعتی بدون CO2 از وعده‌های انتخاباتی اوست، اما بحران همه‌گیری کووید در اولویت کار این دولت می‌باشد. بر طبق گفته‌های وی اولین مقصد سفر رسمی برای تجدید روابط را پاریس اعلام کرده است.

اولاف شولتز

کمی بیشتر از اولاف شولتز

وی زاده اسنابروک در ایالت نیدرزاکسن آلمان در ۶ ژوئن  ۱۹۵۸ است، پدرش فروشنده‌ای دوره گرد و مادرش خانه دار بود. در 17 سالگی عضو جوانان حزب سوسیال دموکرات شد. در تظاهرات‌های چپ‌گرا با ظاهر موهای بلند و ژاکت پشمی شرکت می‌ کرد. وی حقوقدانی است که کار وکالت با تخصص کار و حقوق استخدامی را در سال 1985 شروع کرد و در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۱ به عنوان عضوی از بوندستاگ (مجلس فدرال آلمان) امور کشور را در دست داشت. در سال 2001 تحت رهبری شهردار اوروین، به عضویت دولت محلی ایالت هامبورگ درآمد و سپس در سال 2002 تحت رهبری «گرهارد شرودر» صدر اعظم و مربی سیاسی‌اش برای دبیر کل حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) انتخاب شد. در سال 2005 فعالیت سیاسی خویش را به عنوان وزیر کار و هم چنین در سال 2018 با منصب وزیر دارایی و معاون آنگلا مرکل در دولت ائتلافی آلمان ادامه داد.

شخصیت این سیاستمدار کمی از کاریزماتیک‌های سیاستمداران فاصله دارد و اهل بزرگ نمایی و بودن در صحنه نیست.

مطالب مشابه