نسل Z

نسل Z یا بهتر بگوییم «نسل اینترنت» افرادی هستند که در بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ (۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵) در حدود قرن بیست و یکم متولد شده‌اند. در حقیقت می‌توان گفت بازه‌های مذکور چندان دقیق نیستند و بیشتر ویژگی‌های خاص و مشترک افراد است که آنان را از دیگر نسل‌ها متمایز می‌کند. نسل Z برخلاف رویه‌های نسل Y و X، قوانین را بر هم می‌زنند و سبک جدید در زندگی را دنبال می‌کنند.

مشخصات نسل Z

این نسل از بدو تولد با اینترنت و گوشی‌های هوشمند سر و کار داشته است. اهمیت اینترنت چنان مهم تلقی می‌شود که هم‌چون اکسیژن برای ادامه حیات‌شان الزامی است.

آنان به نسلی با روحیه همکاری، ارتباطات و خلاق معروفند. خصوصیات‌شان کامل مشخص نیست، لذا روند زندگیشان در حال پردازش و پیشرفت است. با این حال دو خصوصیت بارز «خودآموزی» و «عمل‌گرایی» از ویژگی‌های کلیدی آن‌ها به شمار می‌آید.

اینترنت عنصر حیاتی زندگی

زندگی این نسل با فناوری ترکیب شده و جزءلاینفک حیاتش می‌باشد. آن‌ها همیشه از وجود تکنولوژی برتر شگفت زده می‌شوند و در شوق امتحان آن هستند.

ارتباطات نسل Z

صحبت‌های بسیاری در رابطه با این نسل بیان می‌شود که سرانجام این‌ها افراد اجتماعی به حساب می‌آیند یا خیر؟ این نسل اتفاقاً به شدت اجتماعی هستند، تنها جامعه اجتماع آن‌ها فرق کرده است، آنان علاقه دارند زندگی و فعالیت‌های روزانه خود را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند و به این شیوه بیشتر با جامعه ارتباط برقرار می‌کنند. البته باید گفت داشتن هزاران مخاطب به معنای دوستی با همه آنان نیست و شاید برخلاف ظاهر در عمل بیشتر اوقات احساس تنهایی کنند یا فقط دو الی سه دوست صمیمی داشته باشند.

طرز فکر دیجیتال‌های مادرزاد

منبع بزرگ اطلاعات، اینترنت در دست این نسل است و تقریباً بیشتر مسائل برای آنان روشن است. نسل Z واقع بین‌تر نسبت به نسل‌های پیشین و عاشق تحلیل است. آن‌ها به راحتی جذب تبلیغات نمی‌شوند و بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند.

ورود به بازار کار

گفته می‌شود بسیار افراد آگاه به شرایط و رویدادهای دنیا هستند؛ به راحتی راضی به انجام هر کاری نمی‌شوند؛ در انتخاب شغل، میزان درآمد برایشان حرف اول را می‌زند. به دقت در رابطه با مشاغل و میزان موفقیت‌شان تحقیق می‌کنند. در حین انجام کار به پیشرفت فردی بسیار توجه دارند و مدام ارزشیابی می‌کنند.

خودآموزی

برخی گفته‌ها حاکی از آن است که نسل Z در انتظار نمی‌شینند تا آموزش ببینند؛ بلکه تنها با سرچ‌ کردن هر مطلبی که بخواهند را پیدا می‌کنند و به صورت خودآموز مطالب را فرا می‌گیرند. اکثریت عادت دارند که منبع اطلاعاتشان اینترنت باشد، از این رو چون اینترنت را در اختیار دارند، فقط کافی است بخواهند و تجربه ثابت کرده بسیار در انضباط شخصی نسبت به نسل‌های پیشین خود جلوترند.

عملگرایان (متعهد به حرفه خویش)

نسل‌های پیش از نسل Z، همیشه متعهد به سازمان و کارفرمایان خویش بودند و هویت آنان در گرو سازمان معرفی می‌شد. این در حالی است که نسل Z  به شدت متعهد به تخصص خویش هستند و خود را وابسته و در گرو سازمانی نمی‌بینند، بلکه معتقدند مفهوم تعهد تغییر کرده است. این بار به خودشان، دانش و تخصصشان متعهد هستند و جالب این جاست چون بر ارتقاء مهارت‌های خود تمرکز کرده‌اند و با بالاترین فناوری سروکار دارند؛ رزومه‌های قوی هم در دست دارند و با بروزرسانی اطلاعات خویش از فناوری‌های روز دنیا بیشتر خود را به چالش می‌کشند.

مطالب مشابه