یولیا تیموشنکو که بود؟

یولیا تیموشنکو یکی از زنان  جسور و قدرتمندی است که در عرصه سیاسی بلوک شرق برای همیشه نام خود را فراموش ناشدنی ساخت. گرچه او نهایتا موفق نشد اما آنچه مهم است شخصیت و تاثیرگذاری و اقدامات او است.

زندگی شخصی

یولیا ۲۷ نوامبر ۱۹۶۰ در یکی از شهرهای شوروی سابق به دنیا آمد. وقتی سه ساله بود پدرش او و مادرش را ترک کرد و به یکی از مناطق جنگ زده لیتوانی رفت؛ بدین ترتیب یولیا از نام خانوادگی مادرش استفاده کرد. او در سال ۱۹۹۰ برای تحصیل در مقطع دکترای اقتصاد و بازرگانی به دانشگاه ملی کی‌یف وارد شد و پس از فارغ‌التحصیلی به همراه همسرش یک شرکت مبادلات انرژی تاسیس کرد که پس از استقلال اوکراین نقش مهمی در مبادلات انرژی میان اوکراین و روسیه داشت.

نقش یولیا تیموشنکو در سیاست

در سال ۱۹۹۶ در انتخابات پارلمان اوکراین با کسب ۹۲ درصد آرا راهی پارلمان شد و سپس به حزب قانون اساسی این کشور پیوست و پس از مدتی به مقام ریاست کمیسیون قضایی رسید؛ اما در اواخر سال ۱۹۹۷ از این سمت استعفا داد و رئیس جمهور وقت اوکراین او را به مقام معاون نخست وزیری منصوب کرد. در سال ۱۹۹۹ وزیر سوخت اوکراین شد.

نخست وزیری و جریان محاکمه

 در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ با تلاش‌های او زبان ملی اوکراین زنده شد و هم‌چنین توانست اوکراین را وارد اتحادیه اروپا کند. این کار به اقتصاد اوکراین بسیار کمک کرد. اما در سال ۲۰۱۰ در یک محاکمه جنجالی اتهام سوء‌استفاده از قدرت و اختلاس به هفت سال زندان و پرداخت ۱۸۸ میلیون دلار غرامت محکوم شد. یولیا تیموشنکو پس از اولین ورودش به عرصه سیاست به فعالیت‌های اقتصادی در عرصه گاز به اوکراین پرداخت و بر اساس برآوردها یکی از  ۵ ثروتمند اوکراین به حساب می‌آید و گفته می‌شد یک پنجم دارایی‌های اوکراین را در اختیار دارد. قاضی دادگاه ادعا کرد که بر اساس قراردادی که توسط یولیا تیموشنکو با روسیه بسته شده، مبلغ ۱۹۰ میلیون دلار به دولت اوکراین زیان وارد شده و یولیا باید عواقب آن را بپذیرد.

سوء رفتار در زندان

یولیا پس از زندانی شدن به دلیل سوء رفتار ماموران زندان دست به اعتصاب غذا زد و اظهار داشت که در زندان بارها مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفته است. در این میان روسای جمهور آلمان، ایتالیا، رومانی و اتریش در اعتراض به این سوء رفتار نشست سران اروپای شرقی را تحریم کرده و تهدید کردند که اگر این رفتار با یولیا ادامه پیدا کند مسابقات فوتبال یورو ۲۰۱۰ که قرار بود به میزبانی اوکراین برگزار شود، را هم تحریم می‌کنند. در سال ۲۰۱۴ در پی درگیری مخالفان و موافقان دولت اوکراین و تسخیر کاخ ریاست جمهوری توسط مخالفان، پارلمان این کشور با بازگشت به قانون اساسی ۲۰۰۴ موافقت کرد و بدین ترتیب شرایط آزادی یولیا فراهم گشت و سرانجام آزاد شد.

زن موفق 2005 جهان  

او در یکی از سخنرانی‌هایش اظهار داشت: در بسیاری از مجامع بین‌المللی او را به عنوان یک اقتصاددان و یک تاجر موفق در صنعت گاز می‌شناسند. او در فهرست ۱۰۰ زن موفق جهان در سال ۲۰۰۵ قرار گرفت. او بارها به خاطر طرز لباس پوشیدن و مدل موهایش مورد انتقاد قرار گرفت؛ زیرا از نظر منتقدان این طرز لباس پوشیدن مناسب یک زن سیاستمدار نیست اما او در یک مصاحبه گفته بود که می‌خواهد زیبایی را وارد سیاست کند.

مطالب مشابه