شبه جزیره کریمه کجاست؟

شبه جزیره کریمه در شمال دریای سیاه و جنوب اوکراین واقع شده و بیست و هفت هزار کیلومتر مربع مساحت دارد. یک شبه جزیره در منطقه‌ای خاص با موقعیت استراتژیک است که سواحل بسیار زیبایی دارد و یکی از مقاصد توریستی جهان نیز به حساب می‌آید.

مردم کریمه

سرشماری سال ۲۰۰۱ نشان داد ۵۸ درصد اهالی این منطقه روس تبار، ۴۴ اوکراینی تبار و ۱۲ درصد تاتارهای مسلمان تشکیل می‌دهد. تاتارها از ساکنین قدیمی این منطقه بودند اما استالین در جنگ جهانی دوم تاتارها را به خاطر یاری رساندن به نازی‌ها از این منطقه بیرون کرد و به آسیای میانه کوچ داد. سال‌های بعد تعدادی از آن‌ها به این منطقه بازگشتند.

سرگذشت شبه جزیره

 از قرن ۱۵ تا ۱۸ این سرزمین تحت سلطه عثمانی‌ها قرار داشت. حکومت‌های متعددی در طول تاریخ بر این سرزمین حکمرانی کردند. با روی کار آمدن اتحادیه جماهیر شوروی کریمه به صورت یک جمهوری خود مختار به صورت جزئی از این اتحادیه درآمد. پس از مرگ استالین «نیکیتا خورشچف» رهبر وقت شوروی در اقدامی عجیب این شبه جزیره به اوکراین هدیه داد. در آن زمان هم روسیه و هم اوکراین جزئی از اتحادیه جماهیر شوروی بودند.

در سال ۱۹۹۱ اوکراین از شوروی جدا شد و در این زمان بود که کریمه نزد روس‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد و دولت روسیه در این منطقه یک پایگاه دریایی دایر کرد. پس از سقوط اتحادیه جماهیر شوروی،  تنش‌ها بر سر شبه جزیره کریمه میان اوکراین و روسیه شدت گرفت تا این‌ که در سال ۲۰۱۴ پس از چندین سال مذاکره قرار بر این شد که «سواستوپل» پایتخت کریمه در اختیار روس‌ها باشد و در ازای آن روسیه بهای گازی را که به اوکراین صادر می‌کند را ۳۰ درصد کاهش دهد.

 

جرقه دوباره تنش‌ها

در پی انقلاب ۲۰۱۴  اوکراین و سرنگونی رئیس جمهور وقت هوادار روسیه، بحران در شبه کریمه آغاز شد. روس تبارهای کریمه علیه رییس جمهور جدید تظاهرات کرده و حکومت او را نامشروع اعلام کردند. این گروه‌ها با حمل پرچم روسیه از ورود نظامیان روسیه به این شبه جزیره استقبال کردند.

در ۲۶ فوریه ۲۰۱۴ روس‌ها ۱۵۰ هزار نفر نیروهای نظامی خود را  در مرز اوکراین مستقر کردند و یک روز بعد از آن تمام مراکز مهم کریمه از جمله فرودگاه‌ها تحت سلطه روس‌ها درآمد. پارلمان کریمه هم دولت این جمهوری خودمختار را از کار برکنار کرد و فردی به نام «سرگنی آکسینوف» نخست وزیر کریمه شد و اعلام کرد رئیس جمهور اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسد و تمام نیروها فقط باید از دولت کریمه دستور بگیرند.

پیوستن به روسیه

بحران‌ها هم‌چنان ادامه داشت تا این که در همه پرسی سال ۲۰۱۴ مردم این جمهوری خود مختار با ۹۶ درصد آرا خواستار پیوستن به روسیه شدند و پس از مدتی« ولادیمیر پوتین»، سند پیوستن کریمه به خاک روسیه را امضا کرد. برخی از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا این اقدام را نوعی تجاوز نظامی دانست و روسیه را به اشغال نظامی کریمه متهم کرد.

جنگ دیرینه

تقابل روسیه با اروپا بر سر شبه جزیره‌ی کریمه به سال‌ها قبل باز می‌گردد در اکتبر ۱۸۵۳ امپراتوری روسیه با امپراتوری دوم فرانسه، امپراتوری بریتانیا و عثمانی برای تصاحب کریمه نبرد سنگینی به راه انداخت که سرانجام به شکست روسیه انجامید روسیه از آن زمان  به دنبال تصاحب شبه جزیره کریمه بود و تسلط بر این ناحیه را دنبال می‌کرد.

دلایل اهمیت شبه جزیره کریمه

  1. منطقه‌ای حاصلخیز برای کشاورزی

  2. مرکز مهم تولید تنباکو در جهان

  3. شرایط خوب جوی و سواحل زیبا

  4. موقعیت خاص و استراتژیک

مطالب مشابه