سوزان ووجیتسکی، زن موفق

شخصی که امروز مدیرعامل سایت یوتیوب است به طور نامحسوس راه اندازی گوگل را آسان‌تر کرد. او گاراژ خانه‌اش در سال 1998را در اختیار «لری پیج» و «سرگئی» موسسان گوگل و غول‌های سرمایه‌دار اکنون دنیا گذاشت و در ازای آن صاحب موقعیت شغلی در استارتاپ تازه تاسیس گوگل شد.

کودکی ووجیتسکی

سوزان دایان ووجیتسکی در خانواده‌ای فرهنگی در سال 1968 م به دنیا آمد. پدرش استاد فیزیک و مادرش معلم بود. سوزان از همان کودکی عاشق کسب و کار بود؛ وقتی 11 سال داشت، در خانه‌ها را یکی یکی می‌زد و با فروش چیزمیزهایی کوچک کسب درآمد می‌کرد. او استعداد خوبی در نوشتن داشت؛ با نگارش در روزنامه مدرسه دست به قلم شد.

تحصیلات

در سال 1990 در رشته‌ی تاریخ و ادبیات از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شد، علاقه وی به کسب و کار در حدی بود که تصمیم گرفت برای ادامه تحصیل تغییر رشته دهد، در سال 1993 کارشناسی ارشد خویش را در حوزه اقتصاد در دانشگاه کالیفرنیا به پایان رسانید و در همان دانشگاه 5 سال بعد در رشته‌ی مدیریت کسب و کار موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد شد.

ورود به گوگل و تحولی نو

زمانی که استارتاپ گوگل تازه کار خودشو شروع کرده بود، سوزان در شرکت اینتل کالیفرنیا به عنوان مشاور مدیر، مشغول به کار بود؛ چندی بعد در سال 1999 «لری پیج» و «سرگئی» به او پیشنهاد کار در گوگل را دادند، این پیشنهاد کاری زندگی سوزان را متحول کرد. او با تکیه بر مهارت‌هایش خیلی زود پیشرفت کرد و ابتدا مدیر بازاریابی و سپس جایگاه مشاور ارشد گوگل، را از آن خود کرد. در دوره‌ی مدیریت او دو قرار داد مهم بسته شد که معامله‌های موفقی در کارنامه گوگل به حساب می‌آیند. شرکت یوتیوب را در سال 2006 به ارزش ۱میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار خریداری کرد و با خرید دابل‌کلیک به مبلغ  ۳میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار، مهارت و استعدادش را در این زمینه آشکار ساخت. خرید یوتیوب قراردادی بود که شاید سوزان حتی تصور نمی‌کرد که روزی مدیر عامل آن شود.

مسیر رشد وویچیتسکی در گوگل

او در مدت کوتاهی در گوگل توانست مدیریت اولین تیم بازاریابی را بر عهده بگیرد، وظیفه او یافتن راه‌حل هایی بود که بتوان از این موتور جستجوگر درآمدزایی کرد. او بدون سرمایه می‌بایست این موتور جستجوگر را به همگان معرفی می‌کرد، یکی از اقدامات اولیه او مذاکره با مدارس و دانشگاه‌ها جهت مجاب شدن آنان برای استفاده از موتور گوگل در وب‌سایتشان بود. از دیگر فعالیت‌های مهم سوزان پیشنهاد تغییر لوگو گوگل به مناسب روزهای خاص بود که هنوزه مورد توجه همگان است.

زندگی شخصی

سال 1998 با «دنیس تراپر» زندگی مشترک خویش را آغاز کرد که ماحصل این زندگی 5 فرزند است، سوزان از جمله زنان موفقی به شمار می‌آید که نه تنها در اجتماع نقش کلیدی دارد، بلکه در کنار مشغله‌های کسب و کارش به خانواده‌اش نیز رسیدگی می‌کند و همواره میان این دو تعادل برقرار کند.

صدای یک زن موفق

حوزه فعالیت‌های وویچتسکی تنها به عرصه فناوری محدود نمی‌شود، او همواره بر حقوق اجتماعی افراد توجه و تاکید دارد و با شرکت در مجامع و فضاهای آموزشی سعی دارد تا از سیاست حقوق والدین شاغل حمایت کند و با مسئله تبعیض‌های جنسیتی در استخدام مشاغل مبارزه کند.

زنی قدرتمند در اینترنت

هوش و ذکاوت او در حوزه رسانه و با تجربه چندین ساله مدیریت در شرکت گوگل به زنی طراز اول در دنیای فناوری شد؛ چرا که در زمینه مدیران فناوری، تعداد زنان موفق اندک شمارند. سوزان با حضور موثر در گوگل و تفکر رو به رشد در رده‌های بالای مدیریتی قرار دارد و نامش جز رتبه‌های تک رقمی تاثیرگذارترین زنان جهان به ثبت رسیده است.
مطالب مشابه