متاورس چیست؟

شاید در نگاه اول واژه‌ی بسیار عجیب و ناآشنا به نظر آید اما ممکن است کسانی که در حوزه رمزارزها فعالیت دارند با واژه متاورس روبه رو شده باشند! گفته‌های بسیاری در رابطه با متاورس شنیده می‌شود از جمله نسل آینده اینترنت، اینترنتی که این بار کاملاً ملموس و سه بعدی است و قادر خواهیم بود در آن زندگی کنیم و حتی به وسیله ارزهای دیجیتال زمین بخریم.

ایده متاورس

برای اولین بار در سال 1992، در رمان علمی تخیلی نوشته نیل استفنسون به نام  Snow Crash(سقوط برفی) بیان شد. در این رمان، قهرمان در نقش آواتار تعامل اجتماعی خویش را برقرار می‌کند، خرید می‌کند و حتی می‌تواند با دشمنان دنیای حقیقی مقابله کند.

در کل واژه  «metaverse»برای بیان انواع ابتکارو خلاقیت‌هایی بر اساس ایجاد یک واقعیت مجازی  که به زندگی فیزیکی انسان نفوذ ‌کند، کاربرد دارد.

ریشه لغت متاورس

این واژه ترکیبی از کلمه یونانی Meta به معنای «پس از»(فراتر از) و کلمه انگلیسی Universe به معنای «جهان هستی» می‌باشد. منظور جهانی مجازی که فراتر از واقعیت این جهان باشد و حد و مرزها را درهم تنیده و نسل بعدی اینترنت به شیوه سه بعدی را به خود اختصاص ‌دهد.

ویژگی‌های دنیای متاورس

سرمایه‌گذار و رئیس پیشین آمازون «متیو بال»، دنیای متاورس را با هفت ویژگی توصیف می‌کند:

  • متاورس همیشه فعال و «روشن» است.
  • به ‌صورت زنده و در زمان واقعی تجربه می‌شود.
  • می‌تواند میزبان هر اندازه مخاطب باشد.
  • دارای اقتصادی کاملاً پویا و مختص به خود است.
  • در سراسر پلتفرم‌ها و دنیاهای دیجیتال و فیزیکی گسترده شده است.
  • امکان انتقال دارایی‌های دیجیتال در سراسر این پلتفرم‌ها وجود دارد.
  • تجربیات و محتوای آن توسط کاربران و شرکت‌های بزرگ ایجاد می‌شود.

عینک‌های واقعیت مجازی

این عینک‌ها که به وفور در دنیای بازی شهرت دارد در متاورس قادر به احراز هویت، یادآوری نام همکاران، نام پروژه و بسیار اطلاعات دیگر را انجام می‌دهد. تعامل افراد با رفتن به قالب آواتار و به کمک عینک‌های واقعیت مجازی و اشیا دیجیتالی انجام می‌شود. در حقیقت دنیای واقعیت مجازی به صورت همه جانبه در می‌آید و شما به همراه دیگران در بازی آنلاین نقش آفرینی می‌کنید و یک هویت مجازی به دست می‌آوردید.

حضور غول‌های سرمایه‌دار در متاورس

دو شرکت فیسبوک و اپل به طور جد، با صرف هزینه‌های هنگفت برای پیشرفت این جهان سه بعدی مجازی در حال سرمایه‌گذاری هستند.

شرکت فیسبوک با آگاهی از ارزش این فناوری نام شرکت را به «متا» تغییر داده است. با این کار «متا» بار دیگر بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است. چراکه سابقه‌ی متا به سی سال قبل بر می‌گردد ولیکن امروز با پیشرفت هر روز علم، بسیار به واقعیت نزدیک شده است.

شرکت متا با ثبت 100 اختراع در این حوزه، درصدد است تا دنیای واقعی را با جزئیات دقیق در دنیای واقعیت مجازی بازسازی کند؛ به گونه‌ای که لباس شما چروک می‌شود، بتوانید وسایل را جابه‌جا کنید و حتی درد را نیز متوجه شوید.

تاثیر اپیدمی کووید 19 بر متاورس

همه‌گیری کووید 19 زمینه و انگیزه را برای رشد این تکنولوژی دو چندان کرد. بسیاری از رویدادهای ورزشی، کنسرت‌ها، جلسات کاری و آموزش مجازی برگزار شدند و تجربه نو و جدیدی برای همگان بود.

مطالب مشابه