پیرترین ملکه انگلستان، الیزابت دوم

تولد و کودکی

ملکه الیزابت دوم، متولد ۲۱ آوریل ۱۹۲۶ معادل ۳۱ فروردین ۱۳۰۵ است. او فرزند جرج ششم پادشاه انگلستان و نام مادرش الیزابت بود. گفته می‌شود او علاقه زیادی به اسب‌ها و سگ‌ها داشته و فردی بسیار منضبط و مسئولیت پذیر بود. او در سال ۱۹۴۷ با دوک ادینبورگ (پرنس سابق یونان و دانمارک) ازدواج کرد و حاصل این ازدواج سه فرزند پسر و یک دختر است که پسر ارشد او یعنی چارلز سوم جانشین و پادشاه اکنون انگلستان است.

سلطنت

پس از آن که ادوارد هشتم پادشاه انگلستان تصمیم گرفت تا با بانوی مطلقه ازدواج کند طبق قوانین انگلستان از مقام پادشاهی عزل شد و برادرش جرج ششم به مقام سلطنت رسید و از آن‌جایی که جورج فرزند پسر نداشت الیزابت وارث و جانشین او شد. جرج ششم در سال ۱۹۵۲ در اثر بیماری سرطان و در سن ۵۶ سالگی درگذشت و پس از او الیزابت به مقام سلطنت رسید.

الیزابت و خانواده

تاج‌گذاری

مراسم تاج‌گذاری الیزابت در سال ۱۹۵۳ یکی از مجلل‌ترین مراسم تاج‌گذاری در جهان بود که به صورت مستقیم و برای اولین بار از تلویزیون پخش شد. او در این سال رئیس اتحادیه کشورهای همسود و ملکه سلطنتی کشورهای مشترک المنافع که در آن زمان جزئی از انگلستان به حساب می‌آمدند، بود. لباس ملکه الیزابت دوم در جشن تاج‌گذاری بسیار منحصر به فرد بود به طوری که نماد هر یک کشورهای مشترک المنافع بر روی لباس به صورت گلدوزی دیده می‌شد؛ نماد کشور بریتانیا گل رز، برگ افرا نماد کانادا، آکاسیای طلایی نماد استرالیا، برگ شبدر نماد ایرلند، گل خار نماد اسکاتلند، تره فرنگی نماد کشور ولز، سرخس نقره‌ای نماد نیوزلند، شکر نماد آفریقای جنوبی، گندم و نیشکر نماد پاکستان، لاله مرداب نماد هند و گندم و جو نماد سریلانکا بودند. این کشورها بعدها مستقل شدند.

 گستره‌ی حکومت ملکه در جهان

در حال حاضر ملکه انگلیس صدارت ۱۵ کشور دنیا را برعهده داشت و به ۱۳۰ میلیون نفر در جهان حکومت می‌کرد. در دوران حاکمیت او تحولات سیاسی زیادی ایجاد شد. انتقال حاکمیت ملی کانادا به این کشو و برچیده شدن بساط استعمار از آفریقا از مهم‌ترین این رویدادها بود. کشورهایی مثل پاکستان آفریقای جنوبی و سریلانکا جمهوری شدند. ملکه الیزابت رکورد دار طولانی‌ترین دوران حکومت در انگلستان است.

اختیارات

سلطنت در بریتانیا برخلاف تصور اکثریت جنبه تشریفاتی دارد و پادشاه عملاً دارای اختیار و مسئولیت سیاسی نیست و تصمیم‌گیری‌های سیاسی بر عهده نخست وزیری می‌باشد، نخست‌وزیر موظف است هفته یک‌بار با پادشاه به صورت کاملاً خصوصی و محرمانه ملاقات کند و او را در جریان امور و تصمیمات قرار دهد. در دوران ملکه الیزابت، ۱۲ نخست وزیر در انگلستان فعالیت کردند که اولین نخست وزیر وی، چرچیل بود.

ثروت و دارایی‌ها

طبق آخرین برآوردها در سال ۲۰۱۱ ثروت ملکه انگلیس به ۳۰۰ میلیون پوند می‌رسد که در بین ثروتمندان انگلیس دارای رده ۲۵۷ است. ارزش املاک سلطنتی در انگلستان به بیش از ۶ هزار میلیارد پوند می‌رسد؛ اما پادشاه و یا ملکه انگلستان حق فروش و واگذاری آن‌ها را نداشته و عواید حاصل از این املاک وارد خزانه انگلستان شده و برای پرداخت حقوق کارمندان دولت از آن استفاده می‌شود.

پایان پادشاهی ملکه ایزابت دوم

او در ۸ ستامپر۲۰۲۲ در سن ۹۶ سالگی پس از 70 سال حکومت در بستر بیماری در کنار تمام اعضای خانواده‌اش چشم از این جهان فرو بست و این دوران طولانی سلطنت سرانجام پایان یافت.

مطالب مشابه