قصه‌ی گوگلs

لغت «گوگل» نام ثانویه شرکت، برگرفته از کلمه «گوگول» (googol)، اشاره به اختراع میلتون سیروتا در کتاب «ریاضیات و تخیل» دارد، لری و سرگی این واژه به معنی «یک عدد یک و صد صفر جلوی آن»  را با هدف ایجاد سازمانی با انبوهی از اطلاعات وب انتخاب کردند. (Google) با هجی نادرستی از این کلمه ثبت جهانی شد.

قصه‌ی گوگل

موتور جستجوگری که امروز سهم بزرگی از خدمات اینترنتی جهان را در اختیار دارد، دامنه فعالیتش چنان گسترده است که مخاطبان «سرچ کردن» را «گوگل کردن» خطاب می‌کنند.

گوگل، ایده‌ی دو دانشجو دکترا

ژانویه 1996، دو دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد، به نام‌های لری پیج و سرگی برین در طی پروژه تحقیقاتی، موتور جستجوگری با محدوده کارایی Google.stanford.edu ایجاد کردند و سپس یک سال بعد، 1997 با دامنه Google.com به ثبت رسانیدند و ابتدا نام موتور جستجوگر را بک‌راب (BackRub) نهادند.

«گوگل» به چه معناست؟

لغت «گوگل» نام ثانویه شرکت، برگرفته از کلمه «گوگول» (googol)، اشاره به اختراع میلتون سیروتا در کتاب «ریاضیات و تخیل» دارد، لری و سرگی این واژه به معنی «یک عدد یک و صد صفر جلوی آن»  را با هدف ایجاد سازمانی با انبوهی از اطلاعات وب انتخاب کردند. (Google) با هجی نادرستی از این کلمه ثبت جهانی شد.

اولین دفتر گوگل

سپتامبر 1998 گوگل کار خود را در گاراژ خانه دوستشان سوزان وویچیتسکی در منلو پارک کالیفرنیا آغاز کرد، در سال 2004، دفتر مرکزی گوگل به شهر مانتین ویو، سانتا کلارا در کالیفرنیا منتقل شد، که به عنوان گوگل پلکس (Googleplex)معروف است. در حال حاضر مدیر عامل یوتیوب سوزان وویچیتسکی مى‌باشد. در سال 2016، فعالیت 70 دفتر گوگل در 40 کشور اعلام شده است.

در سال 2007 گوگل با عرضه سیستم عامل «اندروید» بار دیگر محبوبیت بسیاری در دنیای هوشمند پیدا کرد. امروزه بیش از 150 میلیون تلفن همراه با سیستم عامل اندرویدی در سراسر جهان وجود دارد و روزانه 550 هزار بر تعداد آن نیز افزوده می‌شود.

 

شرکت آلفابت

در سال 2015، شرکت گوگل تصمیم گرفت منافع شرکت به نام یک شرکت هلدینگ فناوری شود، شرکت آلفابت (Alphabet Inc) شرکت مادر گوگل است که مدیرعامل آن لری پیج می‌باشد و ساندار پیچای مدیریت شرکت گوگل را بر عهده دارد.

 

شعار گوگل

شعار (DONT BE EVIL) «شرور نباشید» شعار اصلی شرکت گوگل است، خالق آن را به دو نفر از کارکنان گوگل یکی «پاوول بوچت»، رهبر تیم نرم افزار Gmail و  «امیت پاتل»، مهندس گوگل نسبت داده‌اند.

درآمد اصلی گوگل

تبلیغات منبع اصلی درآمد گوگل است، او با شیوه‌های جدید در تبلیغات آنلاین از زمره‌ی رکوردشکنان در تجارت شد. گوگل با استفاده از ترفند دابل کلیک، زمینه‌های علاقه‌مندی کاربران خود را کشف کرده و از این راه تبلیغات را به نمایش می‌گذارد.

محصولات و خدمات گوگل

گوگل فناوری‌هایی چون فن‌آوری‌های تبلیغاتی آنلاین (Online advertising)، موتور جستجوى وب(Web search engine)، رایانش ابری(Cloud computing)، در حوزه نرم افزار (software) و سخت افزار (hardware) به بازار عرضه کرده است. و هم‌چنین بالغ بر 100 سرویس در زمینه نرم افزار تولید کرده است از جمله:

_ مرورگر کروم (Google Chrome)  

_ سیستم ‌عامل گوگل کروم (Chrome OS)

_ گوگل ترنسلیت (Google Translate)

_ گوگل دسکتاپ (Google Destop)

_ گوگل ارث (Google earth)

_ گوگل میت (Google meet)

_ نرم افزار چت ویدیویی گوگل دوو(Google Duo)

اسکچ‌آپ (Sketchup

گوگل مپس  (Google Maps) و …

 

حضور ایرانیان در مشاغل کلیدی گوگل

اشخاص ایرانی در گوگل موقعیت‌های شغلی مهمی را بر عهده دارند، امید کردستانی، معاون رئیس ارشد بخش فروش و عملکرد بین المللی را بر عهده دارد. از دیگر مدیران ارشد ایرانی می‌توان به رضا بهفروز، ترانه رضوی، مایک جزایری، شیرین اسکوئی و شمیم صمدی را نام برد.

مطالب مشابه